Blog

A siker kulcsfontosságú témája: validálás


 03.22.2015    IgenDebrecen Kommentek: 1

Képzésünk 3. állomásán a siker szempontjából egy kulcsfontosságú témáról volt szó: a validálásról. Habár sokaknak ismerős volt a téma, olyan mélységekben biztos nem, mint amilyen mélységekbe volt szerencsénk lemerülni Tóth Laci vezetésével. Mind az 5 csapat, az AMORFFACTORY, GLUTÉN MENTES KENYÉR, KÖZÖSSÉGI ALAPÚ PARKOLÁS, ONLINE ZENEGÉP és a PICK BY LIGHT legénysége komoly koncentrációval hallgatta végig a személyes és sokszor egzotikus példákkal tűzdelt előadást, a kiadott feladatok pedig valódi kihívás elé állították a csapattagokat.

Mielőtt azonban a részletekbe belemennénk mindenképpen szükséges meghatározni, hogy mit is értünk validálás alatt! A validálás az angol validate szóból ered, amelyre a szótárban az „érvényesít, megerősít, jóváhagy” szavakat találjuk. Számos más magyar szót lehet még említeni alkalmas fordításnak. Például az IGAZOLÁS egy nagyszerű szó lehet a koncepció lényegére. Mint oly sokszor, a validálás esetén is inkább az angol szó épült be a szaknyelvbe. Mire gondolnak hát azok, akik validálást emlegetnek! Eric Ries The Lean Start-up könyvében is megtalálható a történet magva. A validálás lényege, hogyha ül otthon a vállalkozó szellemű emberünk, aki talál egy olyan problémát, amire van megoldása, vagy egyszerűen csak ért valamihez, amiről úgy gondolja, hogy mások nem értenek hozzá, akkor a legjobb tanács számára az, hogy ezt kezdje el megosztani mindenkivel, akivel tudja és gyűjtse szorgalmasan a visszajelzéseket. Ez úgy hangzik, mint a világ legegyszerűbb dolga! Szinte annyira egyértelmű, hogy így kéne ezt csinálni, hogy nincs is miről beszélni. A valóság azonban nagyon más.

Akinek volt már valaha bármilyen ötlete is, akkor biztos megfogalmazódtak ilyen gondolatok: „Igazán zseniális ötlet! Jaj, csak el ne lopja valaki!”; „Ezzel az üzleti koncepcióval biztos milliomos leszek, de addig nem érdemes elmondani senkinek, míg fel nem építettem az 100 ezer termék eladásához szükséges kapacitást!”; „Nagyon szuper ez az alap termék, de viszonylag könnyen lehetne egy ilyen modifikáció benne, meg egy olyan. Na! Majd, ha meglesz a 100 termékváltozatos palettám, akkor beindítom a webshopom!”; „Nagyon jó lesz a termékem, de majd 1 év múlva lesz tökéletes a 40 funkciós verzió, addig várok a piacra dobással!”.

A validáció lényege, hogy az előbb említett gondolkodás tévút. Számolatlan lehet mondani az olyan üzleti bukásokat, amikor a befektetők időt, energiát és nem mellesleg pénzt öltek abba, hogy kifejlesszenek valamit, mielőtt még bárkit is megkérdeztek volna, hogy: „Figyelj már, te hajlandó lennél fizetni ezért?

A validáció lényege ennyire egyszerű. MINDENRŐL KÉRDEZD MEG AZ ÉRINTETTEKET! Úgy érzed, hogy találtál egy problémát az emberek életében, amit meg tudnál oldani valahogy. NAGYSZERŰ! De mielőtt még bármit is tennél, kérdezd meg őket, hogy hajlandóak lennének-e fizetni ezért! Hajlandóak lennének-e használni a te megoldásod? Egyáltalán tényleg problémának érzékelik-e azt, amiről te azt hiszed, hogy igen? Nincs már a piacon valami olyan termék, ami megoldja azt a problémát, amire te a megoldást szolgáltatnád? Ha ezekre olyan válaszokat tudsz adni, amik megerősítik azt, hogy szükség van a termékedre, akkor itt az idő asztalhoz ülni és tervezni, fejleszteni.

Ha rájöttél, hogy a terméked értékesítéséhez egy olyan üzleti modellen keresztül vezet az út, amihez partnerek kellenek, akkor irány és minél hamarabb kérdezd meg őket, hogy együttműködnek-e veled, mit akarnak ők. Hiába tervezed le 10 ezer munkaóra alatt a HALÁLCSILLAGOT, ha NEM TALÁLSZ BESZÁLLÍTOT, AKI MEGÉPÍTSE. Validáld az üzleti terved! Ha megvan a csapat, megvan a téged és a fogyasztót összekötő hálózat és kezd összeállni a terméked, akkor még csak véletlenül se kövesd el azt a hibát, hogy addig gyurmázod, míg tökéletes nem lesz. Ha valós az a probléma, amire szerinted fizetőképes kereslet van, akkor lesznek olyan emberek, akik akkor is fizetnek neked, ha nem tökéletes a terméked. Sőt! Az emberek általában nem a létező legjobb megoldást keresik, hanem, ami éppen elegendő. Ha nagyon éhes vagy, akkor megeszed az első zsömlét, ami a kezed ügyébe kerül. Ha meg jóllaktál, akkor meg a langusztát is csak turkálod. A sikeres START-UP-ok FÁJDALOMCSILLAPÍTÓKAT adnak, NEM VITAMINT. A fájdalomcsillapító olyan dolog, ami ott, akkor rögtön, nagyon kell. A vitamin meg jó, ha van, de ha nincs, akkor az se baj. Melyiket kapkodják el majd vajon a polcról az emberek? A fájdalomcsillapítót, ami egy kicsit már tud enyhíteni a rosszulléten, vagy a hiper-szuper 1000 az 1-ben multivitamint?

Természetesen számos technikával is megismerkedtünk Laci előadásából. Például ültessük csoportba a célcsoportunkból az embereket és beszélgessünk velük. Szerkesszünk egy kis kérdőívet és kérdezzük meg, hogy „Itt van ez és ez. Fizetnél érte?” Persze nem ilyen közvetlenül, hanem finoman, profin. Aztán nagyszerű módszer a fogyasztóknak előrendelési lehetőség biztosítása, ha száz megkérdezettből egy sem iratkozna fel, hogy legyen az övé az első 10 terméked egyike, akkor nem biztos, hogy a terméked egy „fájdalomcsillapító”. Végül ott van az MVP. Minimum Viable Product, azaz az a termék, ami már képes a probléma valamilyen szintű megoldására. Ami már eladható a fogyasztónak, de nem neveti ki. Ami már működik, de még nem tökéletes. Tökéleteset alkotni nagyon nehéz. Menetközben fejleszteni annál könnyebb. A fogyasztói visszajelzéseknél jobb iránytű nem is kell.

Mi a nehéz a validációban? Ki kell állni az emberek elé és azt kell mondani, hogy „Tessék! Itt van, ezzel foglalkozom. Mi a véleményetek?” Addig, amíg ezt nem tesszük meg, addig mindig ott van az álom, hogy ami a kezünk között van, vagy ami a fejünkben van, az az új Facebook. Megvalósítja majd a legvadabb fantáziánk, bármi is legyen az. Ha viszont lerakjuk az asztalra, akkor könnyen lehet, hogy arcul csap majd minket a valóság, hogy nem kell senkinek a termék. A legtöbbször ez fog történni! De mindig jön majd valami visszajelzés, amin el lehet indulni és tovább lehet menni!

Laci feladatai a mi figyelmünket is ráirányították arra, hogy mivel is foglalkozunk. Kinek a problémáját oldjuk meg? Kivel kéne beszélni, hogy kiderüljön, hogy van-e erre kereslet? Hogyan teszteljük le minimális költségen, hogy érdemes-e elindulni?

Az óra azonnali haszna az volt, hogy most már három mondatban is össze tudjuk foglalni, hogy kik vagyunk és mivel foglalkozunk:

Olyan termékötleted van, amelyet egy prototípuson keresztül szeretnél költséghatékonyan tesztelni? Különleges szerszámra van szükséged? Tönkrement egy pótolhatatlan alkatrész? Innovatívan akarsz megörökíteni eseményeket?

Az amorFFactory megoldást kínál ezekre a problémákra 3D tervezéssel, scaneléssel, nyomtatással. Kissorozatgyártással foglalkozunk az esküvői dísztárgyaktól kezdve, a prototípusgyártáson át a K+F tevékenységig.

A cikket írta Vona Máté, amorFFactory.

További bejegyzések

Töltsd meg életed virágokkal!

Töltsd meg életed virágokkal!

Ugye ismerős az érzés és a magadnak feltett kérdés: Mit vegyek neki[...]

Tovább olvasom
Green Hive algafarm

Green Hive algafarm

Napjainkban számos globális problémával küzd az emberiség. Ezen[...]

Tovább olvasom
A házad okosítása a te kezedben van

A házad okosítása a te kezedben van

Biztos vagyok benne, hogy már Te is fordultál vissza jó esetben csak a[...]

Tovább olvasom
NESTED – Digitális szárnyak csapatodnak

NESTED – Digitális szárnyak csapatodnak

"Volt nálunk agilis módszertani tréning, de nehéz a szemléletmódot[...]

Tovább olvasom
VISSZA A LISTA OLDALRA