5 hasznos elmélet startupok számára az ötlet validálásától egészen a késztermékig
Forrás: freepik.com
A legtöbb sikeres projekt ugyanúgy egy ötletből indul, mint ahogy a sikertelen projektek is. De már ezen a ponton meg lehet fogni, hogy az elképzelésünk megállja-e majd a helyét a valódi életben, vagy inkább csak álmodtunk egy nagyot.
Lean Canvas
Az üzleti ötletek tesztelésének több eszköze is van. Ilyen a Business Model Canvas és a Lean Canvas is, amit akár 10-20 perc alatt ki lehet tölteni egy A4-es oldalon. A célja pedig, hogy tisztán bemutassuk magát az üzleti ötletet. A Lean Canvas részei:
- megoldandó probléma,
- a problémára adott megoldás,
- a célközönség,
- a korai felhasználók,
- a felhasználók eléréséhez szükséges csatornák
- a bevételek és a kiadások.
Forrás: Leanstack.com
Nem véletlen, hogy a Lean Canvas nagyon hasonlít a Business Model Canvasre, mert Ash Maurya a BMC alapján készítette.
Ha magát az ötletet feltártuk és elemeztük, akkor érdemes tovább menni és megismerni a potenciális felhasználókat. Erre a célra kifejezetten jó a Value Proposition Canvas.
Value Proposition Canvas
A VPC célja, hogy bemutassa a termékötlet és a felhasználói célcsoport igényeinek potenciális kapcsolatát. Az elméletet Alexander Osterwalder, Yves Pigneur,
Gregory Bernarda, Alan Smith és Trish Papadakos dolgozták ki.
Forrás: strategyzer.com
Az értékajánlat a bal oldalon, az ügyfélprofil pedig a jobb oldalon található.
Ha több perszónánk és célcsoportunk van, akkor előfordulhat, hogy mindegy egyes célcsoportra külön Value Proposition Canvast kell kidolgozni.
Fontos viszont, hogy bizonyos esetekben akár ugyanannak a célcsoportnak teljes más értékajánlatokat is lehet adni. Vagy fordítva: több értékajánlatot is ki lehet alakítani egy adott célcsoportnak. Ha valaki szeret például hajózni és vitorlázni, akkor ő lesz a célcsoport.
De itt az értékajánlat lehet:
- egy vitorlás oktatás és továbbképzés
- egy hajós és vitorlás bolt, ahol mindenféle kiegészítőket árulnak
- hajóbiztosítás
- hajó felújítás és karbantartás
- vagy épp hajóbérlés is.
A customer profile ugyanaz, de a Value Proposition-ök eltérnek.
User Story Mapping
Ezért ha a célcsoportot még mélyebben és jobban meg akarjuk ismerni, akkor érdemes mélyebb kutatásokat végezni. Ehhez nyújt segítséget a mélyinterjú, a kérdőívezés vagy épp a User Story Mapping. Ez utóbbi megmutatja, hogy a felhasználó milyen folyamaton megy végig mire eléri a végső célját. A célunk pedig, hogy a felhasználót támogassuk termékünkkel, szolgáltatásunkkal ebben a folyamatban.
Forrás: plan.io
Itt lehet dolgozni hagyományosan papír alapon, post-itek segítségével, de akár dedikált programokkal is, mint a Miro User Story Map mintája , de egyedi igényekre, akár még komplexebb programok is léteznek, mint az Articulate Storyline.
Usability és A/B tesztelés
Ha menet közben elkezdünk dolgozni már egy prototípuson, akkor azt teszteltetni lehet a felhasználókkal is. Itt jön képbe a Usability testing vagy ha már rendelkezünk adattal, akkor az A/B tesztelés is.
Go-To-Market stratégia
A termék piacra történő bevezetéséhez érdemes egy piacralépési stratégiát tervezni, ezt hívják Go-To-Market (GTM) stratégiának. A GTM stratégia a célpiacra történő belépés, és a nyereséges működés tervét tartalmazza. Itt viszont fontos, hogy a stratégiát mindig az üzleti modellhez kell igazítani.