fbpx

Blog

Business Model Canvas – Minden, amit tudnod érdemes az üzleti modell vászonról!


 12.15.2019    IgenDebrecen Kommentek: 0

A 2000-es évek elején egy fiatal svájci egyetemista éppen a Phd munkáján dolgozott, amikor rájött, hogy az üzleti tervek túl nagy és robusztus olvasmányok.

Szerette volna leegyszerűsíteni, és könnyebben befogadhatóvá tenni.

A 2000-es évek végére ez odáig jutott, hogy a szóban forgó svájci fiatalember, Alexander Osterwalder és további 470 társszerző a világ 45 országából publikálta a máig legnépszerűbb üzleti modell mintát, aminek nem más a neve, mint:

Business Model Canvas 

Az Üzleti Modell Vászon egy 9 részből álló, fektetett, 1-oldalas üzleti terv minta.

Tulajdonképpen egy 50-100 oldalas üzleti tervet vázol fel, egyetlen oldalon.

A canvas jelentése egyébként magyarul vászon, festmény, de itt érdemes koncepcióként, tervként, vagy vázlatként értelmezni.

Már az elején érdemes leszögezni, hogy önmagában nem helyettesít egy komplett üzleti tervet. Sokkal inkább kiegészíti azt.

Csak éppen ehelyett:

Így néz ki:

Az ingyenesen letölthető Business Model Canvas itt található.

Ahhoz, hogy egy komplett üzleti tervet ennyire le lehessen egyszerűsíteni, nagyon mélyen kell érteni az adott cég üzleti modelljét. 

De ez fordítva is működik: Amennyiben egy új cég ötletét szeretnénk validálni, sokkal hamarabb kiderülnek a problémák az 1-oldalas Üzleti Modell Vásznon, mint egy 94 oldalas üzleti terven.

Tehát sokkal gyorsabb elkészíteni.

Emellett lényegesen egyszerűbb átlátni és megérteni bárkinek, mint végigolvasni egy könyv hosszúságú üzleti tervet.

9 részből áll:

  1. Partnerek (Key Partners)
  2. Tevékenységek (Key Activities)
  3. Erőforrások (Key Resources)
  4. Költségek (Cost Structure)
  5. Értékajánlatok (Value Propositions)
  6. Ügyfélkapcsolatok (Customer Relationships)
  7. Csatornák (Channels)
  8. Célcsoport (Customer Segments)
  9. Bevétel (Revenue Streams)

Mit jelentenek az egyes részek?

Az egész canvas egy nagy, összefüggő egész, amely lefedi az egész vállalkozás tevékenységét.

Az értékajánlat kialakításánál azt az értéket és terméket határozod meg, amit az ügyfeleidnek szolgáltatsz. A következő lépésben meghatározod, kik is ezek az ügyfelek, ki a célcsoport. Majd kideríted, hogyan tudnád őket elérni, melyik csatornákon keresztül. Ez után meghatározod, hogyan monetizálj, vagyis milyen bevételek fognak a vállalkozásba áramlani. Ekkor már tényleges kapcsolatba kerülsz a célcsoporttal, hiszen felelősséggel tartozol az általuk vásárolt termékekért/szolgáltatásokért. Mindenki akkor jár a legjobban, ha jó ügyfélkapcsolatot alakítotok ki, mert ők megbízhatnak benned, te pedig újra értékesíthetsz nekik. Az imént felvázolt 5 pont adja meg, hogy mely tevékenységekre van szükséged ahhoz, hogy mindez létrejöjjön. Ezek a tevékenységek erőforrásokat igényelnek tőled, amelyek lehetnek munkavállalók, eszközök – vagy akár partnerek is, akiknek egész tevékenységi köröket tudsz kiszervezni. Tipikusan ilyen a dropshipping üzlet. Minél több tevékenységet adsz át a partnerednek, annál fontosabb a jó partneri viszony, hiszen annál jobban egymásra vagytok utalva. Végezetül pedig az imént felsorolt 8 pontnak van egy számbeli értéke, egy költség vonzata.

Tulajdonképpen így áll össze egy vállalat üzleti modellje – nagyon leegyszerűsítve.

De nem hiába van ám így elhelyezve a 9 elem a canvas-on. Két felé lehet bontani az egészet. Sokan sokféleképpen szokták ezt megtenni, lehet kreatív és analitikai részekre bontani, vagy akár termék és piac részekre is. Hiszen ha jobban megnézed, az Üzleti Modell Vászon jobb fele sokkal inkább az emberekről szól, míg a bal fele inkább a számokról:

Nagyon fontos, hogy a sorrend változhat. Lehet, hogy nem egy értékajánlattal indítasz, hanem egy csatorna alapos ismeretével, vagy egy meglévő ügyfélkörrel, esetleg egy megbízható partnerrel. A lényeg ugyanaz lesz: meg kell határoznod az összes elemet, és először csak a canvas-ban, mielőtt még nekiállnál 100 oldalban kidolgozni a részleteket.

Nézzük meg néhány példával.

Tegyük fel, hogy nincsen semmilyen meglévő forrásod, teljesen elölről akarsz elkezdeni egy vállalkozást. Ekkor a vállalkozás ötletétől indulsz, tehát egy terméket/szolgáltatást és annak értékajánlatát fogod kidolgozni, majd szépen haladsz lépésről-lépésre a fentebb felvázolt sorrendben.

De mi van akkor, ha az erőforrásod van meg? Például a megfelelő infrastruktúra, és a megfelelő szakemberek – mert már egy működő céged van, csak éppen holtidőben vagytok 2 projekt között. (Mint egy mérnöki iroda, amelyik akár különböző tanúsítványokat tud kiállítani, vagy épp tanácsadási munkát végezhet). Ez esetben több irányba is elindulhatsz. Például kezdheted az értékajánlattal, de akár elindulhatsz a csatorna, vagy a célcsoport irányába is, és új megrendeléseket/projekteket hozhatsz be.

A lényeg, hogy ekkor a meglévő erőforrásaid lesznek a legfőbb mozgatórugói a Business Model Canvas-nak, hiszen ez már adott, és minden mást ehhez fogsz hozzárendelni. Olyan értékajánlatot fogsz készíteni, amit a meglévő erőforrásaid meg tudnak valósítani. Olyan célcsoportot fogsz keresni, akit a meglévő erőforrásaid ki tudnak szolgálni. És így tovább.

Tehát az üzleti vászont nagyon rugalmasan használhatod, mindig jó alapot fog nyújtani – legyen az egy startupnál, egy lokális üzletnél, vagy egy non-profitnál.

Nézzünk meg egy startup példát is, de egy másik canvas-szal.

A startupoknál nagyon fontos a gyors sebesség, az innováció, illetve a product/market fit megtalálása.

Ezért a startupokra specializálódott Lean Canvas így néz ki:

Az ingyenesen letölthető Lean Canvas itt található.

Az egész vászon a startup világra van szabva, például egyből szembetűnő különbség, hogy a partnerek helyett problémáról és megoldásról van szó. 

Az egyedi értékajánlatnál is van egy apró betűvel írt elem, a high-level concept.

A Szilícium-völgyben a befektetők rengeteg új ötletet hallgatnak meg nap mint nap, aminek a nagy része életképtelen. Ha minden egyes ötlet 70 oldalas lenne, a völgy egy sokkal kihaltabb hely lenne. 

Itt jönnek a képbe a high-level conceptek. Ezek olyan hasonlatok, amelyek segítségével egy teljesen új céget vagy iparágat egy már meglévő népszerűvel mutatnak be.

Például a Dollar Shave Club egy előfizetés alapú borotvakészlet volt, amelyet a férfiak rendszeresen cserélnek egészségügyi okok miatt. Ma már mindenki által ismert a feliratkozásos iparág, de akkoriban ez teljesen új, innovatív megoldás volt. Ezt felismerve a Dollar Shave Club létrehozott egy rendszert, amely segítségével havi szinten juthat bárki hozzá az olcsó, új borotvájához, és ezt házhoz is szállítják számára. Ez túl hosszú így, nekik sokkal inkább egy szlogenre volt szükségük.

Ehelyett jött a high-level concept: “A borotvák Netflixe”. Egyből tudja mindenki, miről van szó, hiszen a Netflixet mindenki ismeri.

A mai felgyorsult világban a canvasok célja ugyanez – leegyszerűsíteni egy nagyon időigényes és komplex dolgot. 

Összefoglalás

A Business Model Canvas 9 lépésből áll, és remekül egyszerűsíti le a szervezeti felépítést.

Bár jóval átláthatóbb és vizuálisabb, mint egy üzleti terv – nem helyettesíti azt, csak kiegészíti.

Azonban a letisztultsága miatt érdemes minden esetben az üzleti canvas-szal kezdeni, és csak aztán kidolgozni a vállalkozás részleteit egy üzleti tervben, mert ezzel napokat, heteket lehet spórolni, és sokkal könnyebben felfedhetőek a logikai buktatók.

Share this...
Email this to someoneShare on Facebook0Share on Google+0Tweet about this on TwitterShare on LinkedIn0

További bejegyzések

Töltsd meg életed virágokkal!

Töltsd meg életed virágokkal!

Ugye ismerős az érzés és a magadnak feltett kérdés: Mit vegyek neki[...]

Tovább olvasom
Green Hive algafarm

Green Hive algafarm

Napjainkban számos globális problémával küzd az emberiség. Ezen[...]

Tovább olvasom
A házad okosítása a te kezedben van

A házad okosítása a te kezedben van

Biztos vagyok benne, hogy már Te is fordultál vissza jó esetben csak a[...]

Tovább olvasom
NESTED – Digitális szárnyak csapatodnak

NESTED – Digitális szárnyak csapatodnak

"Volt nálunk agilis módszertani tréning, de nehéz a szemléletmódot[...]

Tovább olvasom
VISSZA A LISTA OLDALRA